Уряд скасував право безкоштовного проїзду для більшості категорій пільговиків, але в Тернополі всі пільги будуть збережені в комунальному електротрансі

Тарифна лихоманка від центрального уряду — головний біль для звичайних українців. Розроблена київськими чиновниками схема з субсидіями, яку так активно популяризував у своїх виступах прем'єр-міністр Яценюк, не спрацювала. Не дивлячись на максимальне сприяння з боку місцевої влади, городяни не поспішають отримати державну компенсацію через різке зростання тарифів. Проте, Тернопіль знаходить власні ресурси для збереження можливостей пільгового проїзду в транспорті та для пом’якшення урядової шокової терапії в сфері комуналки.

Щодо цих питань спілкуємось з міським головою Тернополя Сергієм Надалом.

В Україні зросли комунальні тарифи. З 1 квітня електроенергія подорожчала на 50%, а «блакитне» паливо – у 6 разів. Також з середини квітня зросла вартість послуг ЖЕКів, а вже з 1 травня населення почало більше платити за холодну, гарячу воду та опалення. Такі непопулярні рішення Уряд прийняв на вимогу МВФ ще у грудні минулого року. Урядовці змусили українців затягнути паски, ціни підскочили, жити стає все важче. При цьому була запропонована схема субсидій. Чи багато тернополян можуть нею скористатись?

За нашою оцінкою, не менше 70% населення, а це близько 48 тисяч сімей, мали б скористатись субсидіями, які пропонує уряд. Для того, щоб спростити оформлення документів, на рівні міської ради ми зробили все, що могли. Інформація максимально поширювалась у ЗМІ, наші спеціалісти консультують, допомагають зібрати документи і оформити заяви. Також послуга з оформлення пільг максимально наближена до місця проживання кожного тернополянина. У всіх ЖЕКах працюють соціальні інспектори, яким люди можуть подати відповідні заяви. Проте, станом на сьогодні, за субсидіями звернулись близько 3 тисяч городян.

Ми, несподівано для себе виявили, що понад 90% тернополян не довіряють урядовій програмі субсидій. Під час спілкування з людьми чуємо, що частина з них боїться, що не зможе коректно подати дані про доходи, оскільки в сім'ї є заробітчани, які не стоять на біржі. Дехто остерігається, що, подавши заявку, вони можуть помилитись у вказанні доходів і це потягне за собою грошові санкції. Як на мене, політику з субсидіями треба замінити на більш дієві механізми соціального захисту, які б не принижували людську гідність.

Тарифи на послуги ЖЕКів зросли вслід на енергоносіями. Наскільки суттєвим буде подорожчання у Тернополі?

Ми стали заручниками росту тарифів, який йде «зверху». Згідно законодавства, ми змушені корегувати тарифи, відповідно до зростання цін на енергоносії та інших показників, які «сидять» у вартості житлово-комунальних послуг. Ми цього не робили від моменту останнього затвердження тарифів у 2011 році. Тепер іншого виходу немає — це пряма вимога закону.

Трохи невтішних цифр. Від 2011 року ціна на електроенергію збільшилася на 156%, а вартість паливно-мастильних матеріалів – на 240%, будівельно-монтажних матеріалів – на 208%, середньорічна мінімальна зарплата у 2011 році становила 960 грн., а у 2015 році – 1218 грн. (зросла на 27%). Відтак, відкорегований тариф відрізнятиметься від попереднього майже на шістдесят відсотків.

Чи збереглись пільги на квартирну плату? Для яких категорій населення вони надаються?

Щодо розміру пільг на оплату комунальних послуг, то для інвалідів війни вона становитиме 100%, для учасників антитерористичної операції – 70% та чорнобильців – 50%. Також міська рада надає додаткові пільги на компенсацію половини вартості комунальних платежів дітям-інвалідам, матерям-опікунам дітей-інвалідів та інвалідам І групи.

Черговим «покращенням» стали внесені зміни у законодавство, згідно з якими з 1 червня 2015 року в Україні скасовують право безкоштовного проїзду в громадському транспорту для більшості соціально-незахищених категорій населення. Як це відобразиться на тернопільських пасажирах?

Справді, сьогодні уряд не лише підняв ціни на енергетичні ресурси, а й скасував ряд пільг, якими могли користуватися пересічні українці. По усій країні пенсіонери за віком не зможуть користуватися правом пільгового проїзду, бо у них цього права не буде.

З 1 червня безкоштовно їздитимуть у громадському транспорті лише учасники бойових дій, у тому числі й з числа учасників АТО, інваліди війни І, ІІ, ІІІ груп, ліквідатори аварії на ЧАЕС, ветерани військової служби, жертви політичних репресій, інваліди І та ІІ групи загального захворювання, діти-інвалідів, діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування та учні із малозабезпечених сімей.

Тобто всі пенсіонери за віком та інші соціально-незахищені категорії будуть позбавлені права безкоштовного проїзду.

Розуміючи складну фінансову ситуацію тернополян, ми шукаємо у місті можливість зберегти право безкоштовного проїзду для усіх тих категорій городян, які користувалися пільгами до 1 червня. Наразі є попереднє рішення, що принаймні у тролейбусах та в соціальних автобусах ці категорії тернополян будуть й надалі їздити безкоштовно.